Et ord der er dukket op de sidste par år, er ordet Crowdfunding. Men hvad er det egentlig og er det noget for dig og din forening?
Crowdfunding betyder egentlig “publikumsfinansiering”. Altså en metode til, f.eks. for et rockband, at få sit publikum og sine fans, til at gå ind og hjælpe med at finansiere det næste album eller et andet projekt.
Crowdfunding foregår oftest på internettet, hvor der findes flere specialiserede hjemmesider, hvor man kan oprette sit projekt. Når det lægger online på denne måde, vil man ofte også bruge de sociale medier i vid udstrækning, for at skabe opmærksomhed omkring sit projekt. Det er nemlig op til en selv, at skabe opmærksomhed omkring sit projekt og markedsføre muligheden for folk til at gå ind og støtte projektet.
Sådan fungerer crowdfunding
Crowdfunding fungerer på den måde, at du på en hjemmeside opretter dit projekt. Her skriver du så hvor mange penge du har brug for til dit projekt, ligesom du beskriver hvad dit projekt går ud på.
Herefter kan personer og virksomheder, gå ind på dit projekt og vælge at give en del eller hele beløbet. Som oftest vil projektet blive finansieret af en stor portion enkelt individer, som hver især bidrager med en lille del af den samlede økonomi.
Når du opretter dit projekt, vælger du også en slutdato for hvornår du skal bruge pengene. Når denne dato kommer, vil det blive gjort op, om du har fået alle de penge du havde brug for. Har du det, så vil pengene blive udbetalt til dig. Typisk bliver der også fratrukket en mindre provision til den hjemmeside der driver servicen. Har du imod forventning ikke fået finansieret hele dit beløb, vil de enkelte beløb typisk blive tilbagebetalt til de enkelte personer der har givet støtten.
Servicer dit crowd
For at øge dine chancer for at få finansieret dit projekt, er det meget normalt at tilbyde dine støtter noget tilgengæld for deres støtte. Alt efter hvad dit projekt drejer sig om, kan det være fribilletter, signerede eksemplarer eller noget andet. Du ved nok bedst selv hvad du kan tilbyde.
For at give et incitament til folk om at give så meget som muligt, kan du lave en slags trappe med ting du tilbyder. Det kan være hvis folk giver 100 kroner får de noget, giver de 500 kroner får de noget der er lidt bedre og personer der giver over 1000 kroner får noget helt særligt. Husk dog at det du tilbyder, jo slet ikke skal komme i nærheden af værdien af det folk giver. Prøv så vidt muligt at give noget som måske er gratis eller ihvertfald uden større omkostninger for dig, men som kan have stor værdi for personen.
Markedsføring af dit projekt
Du kommer ikke udenom at skulle lave en større omgang markedsføring af dit projekt selv. Det er langtfra nok bare at oprette projektet på hjemmesiden og så læne sig tilbage og vente. Så får du næsten helt sikkert ikke skaffet de penge du har brug for.
Du skal derimod ud og fortælle vidt og bredt om dit projekt, for at lokke folk ind og se om de vil støtte det. Det er først og fremmest folk i dit eget netværk du skal ud at have fat i, da de umiddelbart er nemmest at overtale til at putte penge i projektet. Brug de sociale medier heftigt. Det gælder både Facebook, Twitter, Google+, Pinterest, Instagram og andre steder hvor du eller dit publikum befinder sig.
Smæk det også på din hjemmeside, skriv det i dit nyhedsbrev og meget mere. Fortæl om det på alle arrangementer i foreningen osv. osv. Det er ikke nemt at skaffe store midler via crowdfunding. Det er ikke “gratis penge”, men det kræver en hård indsats. Leverer man dog denne hårde indsats over hele perioden, så kan det godt lade sig gøre at få finansieret sit projekt, på en ny og anderledes metode end man tidligere har prøvet.
Kom igang med at crowdfunde her
For at komme igang med at crowdfunde, skal du have en beskrivelse af dit projekt klar, ligesom du skal vide hvor mange penge du har brug for. Desuden vil et illustrativt billede også kunne sætte yderligere skub i projektet.
Du skal herefter ind på et af de sider der tilbyder crowdfunding som en service. Den helt store crowdfunding side i verden, er den der hedder Kickstarter.com. Men den er på engelsk og henvender sig til hele verden. Hvis du derimod er en dansk forening, så ville det være en god idé at oprette sig på en af de danske sider istedet for.
I Danmark findes der et par alternativer til Kickstarter. Den nok største side i Danmark er Boomerang.dk. Siderne har lidt forskellige regler og metoder, men det kan du læse meget mere om på deres eget website.
Skal du bruge Crowdfunding?
Om du eller din forening skal forsøge sig med crowdfunding kan jeg ikke svare på. Jeg synes det er en spændende og moderne måde at skaffe midler til sit projekt på. Det er ihvertfald noget andet end at søge fonde.
Er du parat til at lægge lidt arbejde i at markedsføre projektet og blive ved med at henvende dig til folk og skrive om det rundt omkring, så vil jeg da anbefale dig at forsøge dig med det.
Start evt. med et lidt mindre projekt som er rimelig realistisk. I løbet af det projekt, kan du så teste om det er en metode du vil bruge fremadrettet til at fundraise til kommende projekter.
Lad os foretage en gratis projektvurdering og få vores vurdering af dit projekts muligheder.
Det er helt gratis for dig at indsende dit projekt og få vores vurdering af mulighederne. Du skal blot udfylde en kort formular og uploade projektbeskrivelse!